Natuur op z’n mooist op de Galapagos Eilanden!

In de zomer van 2017 heb ik twee maanden rondgereisd in Zuid-Amerika. De afsluiter van mijn trip was een bezoek aan de Galapagos Eilanden. Deze eilanden zijn breed bekend, behoren tot Ecuador en liggen zo’n 1000 kilometer open in de Zuidelijke Stille Oceaan. Altijd al eens naartoe willen gaan en zo gezegd, zo gedaan! Het was een spectaculaire belevenis. Ik hou van natuur, van sferen die me beetpakken en dieren. Vogels in het bijzonder. Dus dit was een lust voor een reiziger als ik. Hieronder de dagen van mijn bezoek aan de Galapagos uit het reisblog dat ik heb bijgehouden.

3 augustus, Aeropuerto José Joaquín De Olmedo

Ik heb goede zin vandaag. Eigenlijk de hele reis al, maar vandaag voel ik het meer. Redelijk ontbijt – ik ben het brood met jam eigenlijk wel een beetje zat – en de taxi was erg vroeg. Goed geslapen al was het (weer) kort. Vandaag naar de Galapagos eilanden! Ik ben net ingecheckt na eerst de molen door te zijn geweest: check op ‘vreemde dingen’ in mijn bagage, registratie, betalen van 20 dollar (naast de 100 dollar die je betaalt als je Galapagos ingaat), douane. Ik heb nog nooit zon rustig vliegveld meegemaakt, echt heerlijk. Lekker bankje gevonden en EINDELIJK mijn boek uitgelezen. Was een leuk boek, maar ik heb er – euhhh – zes weken over gedaan. Boek met het verhaal van de oprichter van Nike, leest lekker weg en interessant. Moest ik wel kopen nu ik na 20 jaar weer eens op Nikes loop. En ben er super blij mee. Ja ook dat ik het boek uit heb, scheelt weer bagage in mijn toch niet al te grote tas…

3 augustus, Baltra Island

Joehoe. Mijn vlucht had een half uurtje vertraging maar ik ben aangekomen op de Galapagos eilanden! Flinke controles, papier invullen wat allemaal in je bagage zit, 100 dollar aftikken bij aankomst, opnieuw een bagagecontrole (3e keer), daarna nog een politiehond die aan alle tassen en koffers snuffelt (4e keer) en dan eindelijk ‘vrij’. Geland op het eiland Baltra en met het veerpont over naar het eiland waar ik vandaag en morgenvroeg – so far – verblijf: Santa Cruz. Het water hier is azuurblauw en de pelikanen en andere vogeltjes vliegen je om de oren. Wat een eerste indruk: jeah!

3 augustus, El Chato op Santa Cruz

Met een hartelijke privechauffeur (doe maar duur) een bezoek gebracht aan ranch El Chato waar reuzeschilpadden vrij rondlopen. Echt prachtig en zelfs met een beetje regen had ik nog een glimlach op mijn gezicht. De chauffeur kende zelfs een paar woorden Nederlands, heeft me vanalles verteld over de eilanden. Leuk gesprek. De Galapagos eilanden zijn in feite één groot vulkanisch gebied en er zijn dan ook talloze lavagrotten. Lekkere lunch gegeten en op naar mijn bestemming voor vandaag: de ‘grote’ stad Puerto Ayora waar ik in een aardig hostel verblijf met mooie tuin.

3 augustus, Estación Científica Charles Darwin

Nagenoeg direct na aankomst ben ik op pad gegaan. Er ligt voor de deur een kleine haven waar allerlei soorten meeuwen rondvliegen en het wemelt er van de pelikanen. Prachtig. De dieren zijn op de één of andere manier niet schuw. Daarna een bezoek gebracht aan het Estación Científica Charles Darwin. Ja inderdaad, die gast van de evolutietheorie. Survival of the fittest en het kunnen aanpassen en daarmee evolueren van organismen aan hun omgeving en wat nodig is om te overleven. Hij heeft hier ergens halverwege 1800 vijf jaar geleefd. Erg mooi opgezet en indrukwekkend, inclusief uitleg hoe het behoud en onderhoud plaatsvindt van natuur en dier hier op Galapagos. Er is een Galapagos Green Project 2050 ‘plan’ waarmee ze dit doen. Dat is nog eens vooruit denken en een visie hebben! Vanavond nog naar de haven gelopen, waar de zeehonden tussen de mensen liggen en allemaal kleine haaien aan de rand van het havengebied zwemmen. Maf!

4 augustus, Vreemde vogel selfie…

Wie is die vreemde vogel? Selfie met een pelikaan 🙂

4 augustus, Tortuga Bay

Bah, slecht geslapen. Oordoppen in gehad want mijn kamer kon wel aan een metaalfabriek grenzen. Geen idee, misschien iets van een ventilatieschacht ofzo. En ‘maar weer’ een boterham met jam en eentje met suiker gegeten… Vanmorgen ben ik op pad gegaan met het Limburgse stel dat ik eerder in Guayaquil heb ontmoet. Ze zitten in hetzelfde hostel hier in Puerto Ayora. Eerst regende het pijpenstelen en na het ontbijt brak de zon door. Het was echt super warm. Bezoek gebracht aan Tortuga Bay, een bekende baai hier met een ontzettend wit zandstrand waar van allerhande dieren leven. Lekker gezwommen, gerelaxed en genoten van de natuur. Er zaten grote Marine Iguana’s (leguanen), krabben en er zwom een kleine witte haai langs toen ik in het water liep. Prachtig en ontzettend rustig. Zal er ook wel mee te maken hebben dat het én op Galapagos ligt én het alleen te bereiken is via een lang voetpad van 2,5 km (enkel).

4 augustus, Vogelaar? Neh…

Verdorie, ik heb al meer vogels gezien en geschoten dan ik dacht! En ook had gehoopt! Ik vind vogels leuk, zie ze overal en blijf ernaar kijken. De blog is wel handig voor me, want hierdoor ben ik even aan het zoeken gegaan wat ik nu allemaal al heb gezien!

Vanmorgen een flinke tijd bij een kleine baai gestaan (een tijdje in de regen) op Santa Cruz om te kijken hoe vogels telkens weer in het water duiken en daarna opstijgen. Nu ik in het hostel ben en wat vogels bekijk zie ik gewoon dat het de blauwvoetige Jan-van-gent is! Weliswaar nog niet super scherp op de foto staan en ook niet zittend met z’n blauwe voeten, maar toch! En ook veel fregatvogels gezien. In de Colca Canyon in Peru heb ik natuurlijk de magnifieke condors gezien, op dag 2 in Lima de Zwart-Rode Vliegenvanger (Vermillion Flyeater) en in Nasza wat kleine papegaaien. Hier op het Isla Anabela waar ik nu zit, ben ik in een gebied geweest waar veel grote roze flamingo’s zitten. Het barst er van. En de afgelopen dagen ook enkele bekende Darwinvinken gezien, waarvan er dertien soorten zijn. Even gegoogled en ik heb toch zeker de middelste grondvink en kleine grondvink gezien! Degene die je ook overal ziet en die prachtig zingt is de Galapagos spotlijster (mockingbird… voor de fans van de triologie). Vandaag heb ik ook eindelijk een leuke foto gemaakt van een klein, knalgeel vogeltje dat in de struiken zit en bij elke beweging of geluid achter takken springt. De Yellow Warbler!

Kolibries zitten hier natuurlijk ook. Zwarte, grijze, blauwe en groene. Niet overal een even goed foto van kunnen maken, want ze zijn zo snel! Maar echt prachtig om te zien! En in Peru zitten en vliegen ook een hoop gieren. Ik heb gelezen dat ze net zo ‘gewoon’ zijn als kraaien dat bij ons zijn. Wat me ook nu invalt zijn die maffe kalkoenachtige vogels die ik in de jungle heb gezien. Prachtig en her geluid is nog mooier: het klinkt alsof ze uitademen na eerst 50km te hebben gerend. Heb ik een filmpje van. En dan heb je natuurlijk nog het kleine ‘musje’ met kuif die ook in alle drie de landen rondvliegt. Ik weet nog niet hoe die heet, net zoals een aantal andere vogels die ik wel heb gespot maar niet bij naam ken. Achja, komt misschien nog wel. Ik hoop er de komende dagen nog veel te zien!

5 augustus, Sierra Negra vulkaan hike

Vandaag maar ‘weer’ eens een vulkaan beklommen. De hoeveelste inmiddels? Maar deze was anders van de rest, had ik vooraf niet gedacht. Dus ik ben positief verrast! Sinds gistermiddag zit ik op het Isla Isabela, het grootste eiland in oppervlakte van de Galapagoseilanden. De vulkaan heet Sierra Negra, is erg actief (laatste uitbarsting in 2005) en heeft een krater met een diameter van 10 kilometer. Echt immens. Op de ‘heenweg’ was het nog iets bewolkt en mistig, maar op de terugweg helemaal helder. Prachtig uitzicht. De gids vertelde dat voor de vorige uitbarsting de grond 2 meter was gestegen en na de uitbarsting weer was gezakt. Op dit moment is de grond weer 2 meter hoger… na de Sierra Negra nog het lavalandschap van vólkan Chico bezocht. Het leek wel of ik op de maan liep en er zaten prachtige kleuren in. Het was onverwacht een mooie tocht!

6 augustus, Rondje Isla Isabela

Gisteren ben ik ‘vroeg’ in bed gekropen na eerst lekker te hebben gegeten: verse vis, octopus, langoustine en garnalen! Heerlijk. Maar ik was toch niet helemaal lekker. Ik denk dat ik ‘oud’ water heb gedronken. Smaakte al vreemd uit het flesje, maar ik had water nodig tijdens de vulkaantocht dus heb het gedronken. Mmm. Vanmorgen voelde ik me gelukkig een stuk lekkerder(der) en heb een rondje Isla Isabela gedaan, want mijn tour ging een uurtje later. Zuid-Amerikaanse tijden. Isla Isabela is echt een prachtig eiland. Zo primitief, maar zoveel natuur en dieren! Zeeleeuwen, flamingo’s, nu heb ik eindelijk ook de grote Darwin Finch vastgelegd en – ik denk – een paar snippen. En het is altijd uitkijken dat je niet op leguanen stapt…

6 augustus, Blauwvoetgent 🙂

“Houston, we’ve got him”… nee niet Saddam Hoessein, maar de blauwvoet jan-van-gent. Blue boobie in het Engels. Zittend op rotsen tijdens een bezoek aan Tintoreros, een klein eilandje dichtbij Isabela. Ze zaten met velen op de rotsen en zijn behoorlijk groot (80-90cm). Grappig met de blauwe voeten en de vogels kijken grappig. De ene heeft zelfs nog blauwere voeten dan de andere. Heeft met de leeftijd te maken, heb ik me door de gids laten vertellen. En die zal het wel weten. Echt typisch voor de Galapagoseilanden. Mooie foto’s geschoten!

6 augustus, Gesnorkeld met reuzeschilpadden

Vandaag een tripje gemaakt naar het eiland(je) Tintoreras waar heel veel Marine Iguanas leven. Ze liggen met hopen op elkaar en spugen continu hun overtollige zout uit. Daarna heb ik voor de eerste keer in mijn leven gesnorkeld. Ik was samen met een Zwitsers gezin en een Zwitserse jongen, erg leuk. Het snorkelen maar gewoon geprobeerd en het ging goed! En buiten dat: ik heb me heel erg vermaakt! En het was echt super.. ik heb een meter van meer dan 10 reuzeschilpadden gezwommen, er zaten grote roggen, een penguin voorbij zien komen en er vlogen een aantal zeeleeuwen om me heen. En natuurlijk van allerhande gekleurde vissen. Terug in de boot zat ik nog vol adrenaline. Waaw. Prachtige ervaring, morgen weer! Maar eerst terug naar Santa Cruz!

6 augustus, Kreeft zo uit de zee

Vanavond duur gegeten met de Zwitser waarmee ik vandaag ben gaan snorkelen. Een hele kreeft, en wel een flinke. Lekker gegrild met knoflook en een lekkere salade. Smaakte goed voor maar 20 dollar. Ze halen ze hier zo uit de zee, dus morgen misschien nog maar eentje…

7 augustus, Islas Plaza

Vandaag heb ik bijna de hele dag op het water gezeten. Ook nu begon de dag koel en mistig, maar het klaart hier zo snel op. En elke dag weer. Bezoek gebracht aan een kleine eilandengroep nabij de kust van Isla San Cristobal, waar ik morgen naartoe reis, genaamd Islas Plaza. Tocht gemaakt over het eiland dat bezaaid is met cactussen, rode en oranje bodemplanten en gele landleguanen. Prachtig met op de achtergrond het azuurblauwe water en de open lucht. En een mooie albatros op de foto gezet! Het snorkelen viel overigens ontzettend tegen, maar dat komt door het snorkelen van gisteren. Naja, ken beuren.

7 augustus, Walvissen gespot!

Waawie, vandaag op de boot heb ik een grote groep – een stuk op acht – walvissen gezien. In IJsland hebben Rob en ik drie uur zonder succes op een ijskoude boot gezeten. En ik wilde nog naar de kustplek Montanita om walvissen te spotten, maar dat paste niet meer in mijn reisschema. Dus des te bijzonder was het ook er per toeval te zien. En ze bleven zitten, boven het water uitkomen en zwemden de boot achterna toen we vertrokken. Echt super om mee te maken, lekker op het water in de volle zon. Volgens de schipper zijn het ‘pilot whales’, heb even gegoogled en ze komen uit de familie van de dolfijnen. Maar wel aardig grote dan 🙂

8 augustus, il Giardino

Na drie dagen vis, lekker een ouderwetse hamburger als middageten. Met een goede pot bier erbij, Club wel te verstaan. Smaakt prima!

8 augustus, Isla San Cristóbal: laatste eiland

Zo, zojuist aangekomen op alweer mijn laatste eiland van de Galapagos: San Cristóbal. De eerste indruk is heel goed! Daarmee heb ik ook de laatste boottrip tussen eilanden erop zitten. De hamburger is blijven zitten en ik heb alleen bovenop het dak gezeten. Beetje nat geworden maar het was de moeite waard! Op dit eiland barst het werkelijk van de zeeleeuwen, ze liggen overal! En de haven en het uitzicht zijn super mooi.

9 augustus, Kicker Rock!

M’n laatste dag Galapagos: vroeg opgestaan om naar de zogenaamde Kicker Rock te gaan. Een grote rotsformatie, overblijfselen van een grote vulkaan die in de tijd is geërodeerd. Het staat bekend als één van de meest bijzondere plekken om te snorkelen en dat heb ik gedaan vandaag! Twee sessies en tussendoor de formaties bekeken met alle vogels die er leven (Yes!). Het water was op sommige plekken erg koud (17 graden) en zelfs m’n wetsuit hield dat niet tegen. Naast ontzettend veel zeeschildpadden zijn de rotsen onder water prachtig om te zien met alle kleuren en het zeeleven dat erop en ervan leeft. En als klap nog een Galapagos haai gezien en misschien wel twintig hamerhaaien! Ik kreeg toch wel even de kriebels te weten dat je in open zee tussen de haaien zwemt. Maar het was het dubbel en dwars waard.

9 augustus, Well-Done afgebakken

En als afsluiter van de trip van vandaag genoten van een mooi strand met vele zeeleeuwen, yellow warbles en fregatvogels. Het is niet ‘altijd’ mijn ding maar ik heb lekker liggen bakken in de zon. Zal wel weer een rooie kop worden vanavond 🙂

10 augustus, Galapagos zit er op!

Zo, de Galapagos zitten er op… Acht dagen lang kunnen genieten van de prachtige eilanden in de Stille Oceaan. San Isabela staat voor mij op nummer één, wat was het daar lekker rustig en primitief. Daarna San Cristóbal met de duizenden zeeleeuwen en tenslotte Santa Cruz. Ook mooi, maar qua sfeer te ‘populair’ voor mij. In deze dagen heb ik vanalles beleefd en vooral ook gezien. Massa’s Darwin’s Finches, groot en klein, brede snavel en smalle snavel. De gele Yellow Warblers, super veel pelikanen, fragatvogels, mooie Blue-footed Boobies, Nazca Boobies, ik dacht een albatros maar dat was (helaas) een pelikaan met vooraanzicht, flamingo’s, Black-necked Stilt (dacht eerst snippen…), Galapagos Mocking Birds, Lava Herons, Lava Gulls, Swallow Tailed Gulls en een Smooth-billed Ani. Een aantal namen heb ik te danken aan de gids van gisteren. En dan heb ik nog veel andere vogels niet herkend. Het wemelt hier van de Marine Iguanas die, afhankelijk van de hoeveelheid algen die er per eiland zijn, in grootte verschillen (van meer dan een meter tot 20 centimeter). Plus nog de gele landleguanen die zich voeden met voornamelijk bloemen en cactussen. En de kleine Lava Lizards met rode kop niet te vergeten. Gezwommen met zeeleeuwen, gekleurde vissen, massa’s zeeschildpadden, Galapagos haaien, Ica roggen en Hammerheads. Gisteren heb ik ook nog een grote groep dolfijnen gezien die zeker een kwartier om onze boot vlogen en één van de eerste dagen een school Pilot Whales. Best wel geluk mee gehad denk ik! En dan ben ik de pinguïn tijdens het snorkelen bij Tintoreras nog vergeten en natuurlijk ook de grote landschildpadden op Santa Cruz.

Als ik dit lijstje zo maak besef ik me pas hoeveel ik heb gezien in een week tijd. Ik had vooraf geen verwachtingen. Wat te zien hier? En wat te beleven? Maar ik ben echt overdonderd. Wat een natuurgeweld, prachtige plekken en zo afwisselend. De diversiteit en sfeer van de verschillende eilanden, het reizen per boot, de mooie stranden en natuurlijk de grote diversiteit aan dieren. Ik hou van dieren. Dat had ik niet verwacht…

Nu net ben ik aangekomen in Guayaquil. Voelt vertrouwd zal ik maar zeggen. Nog één nachtje en dan morgenavond de terugvlucht naar Nederland. Na zeven weken is het einde in zicht. En ik kijk ik er ook wel naar uit om naar huis te komen!

Dit vind je misschien ook leuk...